Konverze grafiky – část první + demo

Noir animace na Amize? Jde to, ale dře to :-)

EXA nám zde pěkně nadnáší a ukazuje dovednosti ze svého oboru, kterému rozumí a umí ho na jedničku s minimálně dvěmi hvězdičkami. Je tedy na čase, abych i já přišel se svojí troškou do mlýna. A vzhledem k tomu, že jsem primárně grafik (ano a matlal v AMOSu :-) ), pak nezbývá nic jiného, než se podívat do mých tajů a zákoutí.

Amiga v době svého vzniku přinesla především jedinečné možnosti na poli grafiky a animace, což se snažila dokazovat snad v každé komerční reklamě. Snad každému z nás se dostal do rukou Deluxe Paint a v tu chvíli jsme začali přemýšlet, jak v něm udělat pořádný obrázek nebo právě pěknou animaci. Šlo to, o tom žádná, ale bylo to neuvěřitelné trápení. Dodnes se však v této oblasti vůbec nic nezměnilo a tak pokud chce člověk oslnit trochu víc, než jen barevnými fleky a nemá zrovna v malíku pixel art, musí se poohlídnout po vhodných programech na jinou platformu. A to přináší nejedno úskalí. Nebudu nyní mluvit o přenosu surových dat, ale o tom, jak například ze slušivého PSD dostat ještě slušivější ILBM v pěkné barevné paletě, po které toužíme.

Ale pro začátek začneme něčím jednodužším – animací. A ukážeme si to hned na příkladu vycházejícím z mé čerstvé zkušenosti. Na PC máme na výběr z bezpočtu různého softwaru, ať už komerčního nebo freeware, které nám poskytne ten pravý komfort a mnohdy i velké ulehčení práce. Bylo by zbytečné vyjmenovávat byť je zlomek, protože každý máme ten svůj oblíbený. Jedno však mají z 99% společné, ANIMaci použitelnou na Amize z nich nedostaneme. Když ale člověk chce, jde všechno.

Někdy v půlce tohoto týdne jsem si začal pohrávat s myšlenkou využití animace v demu. Já vím, já vím – mezi tvůrci dem je to něco jako nejhorší kacířství, za které se nejen upaluje, ale majitelově Amize se trhají švábíky, které následně obřadně provinilec musí sníst spolu s rozdrcenými instalačními DVD Windows. Často se něco takového bere jako podvodné jednání, protože se animací nahrazují efekty, které by výpočetní výkon Amigy nikdy nezvládl realizovat. Ovšem nemuselo by tomu tak být v případě dema čistě realizovaného jako animace. „K čemu pak takové demo asi je?“, ptáte se. Ale no tak… Nezáleží přece na formě, ale obsahu.

Zároveň jsem se s touto myšlenkou vrhal na hodně tenký led. S konverzí statických obrázků mám nemalé zkušenosti, ale s animací? Pro začátek to chtělo něco relativně efektního a podle mých vzpomínek i vhodně barevného a ne moc členitého, aby si s tím formát ANIM kloudně poradil, aniž by výsledek zabíral deset mega na harddisku. Výběr padl na pěknou noir animaci. Tahle technika mě uchvacuje už nějakou dobu a filmy pomocí ní realizované pokládám za hodnotnou zábavu pro depresivní zimní večery, u nichž s panem Zkázou mentálně masturbujeme. Přinášely pro mě i další nespornou výhodu – minimální nároky na počet barev, čímž jsem měl základní podmínku splněnou a mohl se vrhnout na samotnou realizaci.

Bohužel jedinou slušnou krátkou noir animaci jsem byl schopen sehnat pouze v 3GP formátu (už to je hodně špatný začátek, protože je tahle technika jak dělaná pro bezztrátovou kompresi a 3GP v samotném obraze udělá slušný brajgl). Nezbývalo nic jiného, než ji převést do nějakého slušného formátu, ale hlavně, aby během toho převodu nevznikly další nepěkné čtverečky z důvodu komprese. Opět, existuje spousta konverzních programů, jen se při zadání dotazu na panu Googlovi musíte trochu obrnit a hledat mezi tou hordou nesmyslných reklamních stránek, nějaký správný (mě posloužil 123 Video Converter, přestože mám ve svých letitých XP nainstalovanou určitě lepší variantu, na kterou jsem však už dávno zapoměl).

Pak už je cesta celkem jednoduchá. Našel jsem si software, který umí video extrahovat do jednotlivých obrázků a bylo relativně vyhráno.  V tuto chvíli se potkávají uživatelé, kteří chtějí zkonvertovat nějaké cizí video, tak i ti s vlastní animací. Nejlépe je si uvědomit, na čem budeme chtít animaci pouštět a jakou výslednou velikost chceme. Vlastníci AGA Amig s HDD zřejmě bez rozmýšlení zvolí nějaký ten BMP formát v 24 bitech. Pokud však chceme potěšit i OCS Amigisty, není nad nějaký ten GIF a vhodně zvolenou snímkovou frekvenci. Defaultně se GIFy ukládají v 256 barvách, ale spousta programů to umí změnit i na nižší hodnoty. Přímé konvertory z jiných animací obvykle ale ne. Nevadí. V článku celé operace nám totiž ještě jeden program chybí. A to nějaký, který by nám převedl nyní již jednotlivé frames na ILBM obrázky, které bude Amiga schopna i bez přídavných datatypes otevřít.

V tuto chvíli jsem si vzpoměl na geniální program pocházející z české produkce. Kdysi dávno, ještě v dobrách 486tek mi sloužil jako prohlížeč a konvertor nejrůznějších formátů.  Ano, mluvím tu o legendě – programu PictView. Ten můžete dneska stáhnout i ve verzi pro Windows, nicméně nám bude stačit jeho okleštěná verze – konvertor formátů pro příkazovou řádku. Ten umí mimo jiné upravit i barevnou hloubku, případně velikost konvertovaných obrázků. V rychlosti tak můžete za jeho pomoci převést třeba i 2500 obrázků do požadovaného formátu. V tomto případě do skutečného ILBM, které skousne bez obtíží i DPaint, v kterém se animace na Amize nejlépe upravují (alespoň podle mě). S rozdílnou barevnou škálou si především na OCS Amigách nemusíte dělat starosti. Formát ANIM má tu výhodu, že klidně každé políčko může mít jinou paletu. Stačí tedy, když jednotlivé frames vypadají hezky v paletě, jakou mají.

Dál už vše záleží na zkušenostech a schopnostech, jak animaci zase poskládat, případně si s ní vyhrát. ANIM formát toho umí opravdu hodně, například mít proměnlivou délku framů, různě přahrávaný obsah loopovat, atp. S pomocí ulitity Deluxe Movie do něj lze vkládat i zvuky.

Sám za sebe však musím říct, že s výslednou velikostí animace jsem nebyl dvakrát spokojen. Zřejmě jsem si schopnosti komprese ANIM5 ve své mysli za ta léta pořádně nadhodnotil a nebo po ní chtěl příliš mnoho. Samozřejmě zkušenější uživatel, který si vystačí se statickými pozadími dopadne daleko lépe. A i já se rozhodl pro ještě jeden pokus s přijatelnějším motivem, o který se samozřejmě časem podělím.

Netvrdím, že můj postup byl optimální. Ale například jsem nenašel a ani si nevzpoměl na utilitu, která by uměla konvertovat GIF animaci přímo do ANIM. Dále na Aminetu najdete jen jednu jedinou, která umí z několika IFF/ILBM souborů udělat právě ANIM, nicméně jí stejně musíte vytvořit seznam, podle kterého se řídí. Pokud tedy budete vědět o lepším postupu, nebojte se podělit v diskuzi pod článkem.

A nyní již k mému výsledku. Ke spuštění „dema“ budete potřebovat minimálně 4MB Ram. Na MC68000 by mělo běžet také, ale netestoval jsem to. Spustil jsem ho pod WinUAE a na mé A3000 s MC68040. Na regulérní konfrontaci s klasickými demy samozřejmě neaspiruje.

  Noir Renaissance Demo (1.4 MiB, 2,014 hits)

About the Author

Zapálený AmigaFanatik, občasný tvůrce her a oddaný vůdce pana Zkázy!