Ať se na to dívám z jekékoliv stránky, CDTV bylo vždy symbolem modly, na kterou jsem
nikdy nedosáhl a nikdy jí neměl.
A čím bylo CDTV tak výjimečné? Úplně vším! Opravdu, nepřeháním! Počítač (konzole) byl koncipován do úhledného černého designu ve stylu slim desktopu s matrix displayem. Samozřejmostí byla CD-ROM (no samozřejmostí… v roce 1990 99% z Vás nemělo ponětí, co to vlastně je a škádlili jste kazeťák u svého ZX Spectra), dálkové ovládání (to sloužilo zároveň jako joypad) a pokud jste si koupili tzv. Special bundle, pak jste obdrželi i bezdrátovou myš a klávesnici (pořád se bavíme o roce 1990, nezapomínejte). K dispozici byly i specální černé monitory, takže jste si nakonec mohli zkompletovat opravdový skvost!
Na různá rozšíření jste se samozřejmě mohli vykašlat – v tom případě jste měli k dispozici pouze samotný počítač a dálkové ovládání – čili standardní konzolu. Ale i ta toho uměla hodně. Heslem Commodore bylo ukázat lidem, že počítač není určen pouze do pokojíku, ale také do obýváku jako multimediální centrum (tj. něco, o co se nyní pokouší Mrkvo$oft se svým Woknowz Vista) – CDTV tedy neumožňovalo hrát pouze hry, ale také přehrávat hudební CD, VCD (s přídavným modulem) a PhotoCD.
Ale vraťme se ke koncepci, která se blíží počítači, tj. s klávesnici, myší a floppy. Nabízelo CDTV v tomto segmentu něco jiného, než Amiga 500? Teď samozřejmě neberme v potaz design, frajeřinu s CD-ROM a nějaké drobnosti navíc. Bohužel nenabízelo. Uvnitř se opravdu skrývala pouze A500 s 1MB Chip RAM, přídavnou ROM a čipem na obshluhu CD-ROM (jeho zajímavostí je to, že dokáže obloužit jakoukoliv IDE… nicméně díky omezenému výkonu využijete efektivně max. 8mi rychlostní). Proč se na to ptám? No… Skočím teď ke konzolím – nabízelo tam CDTV něco nového? Samozřejmě! Hardware a možnosti… Software ovšem všehovšudy skoro žádný (pár her speciálně udělaných pro CDTV, jedna encyklopedie – zbytek pouhé konverze her z ECS Amig… no konverze – hry překopírované z disket na CD…). To byl asi ten největší zádrhel – konzole je určena hráčům a bez kvalitních her neměli důvod opouštět svá zastaralá Nintenda a podobné shity. Už víte na co narážím? CDTV nemělo přes svůj revoluční koncept mnoho šancí na úspěch díky marketingu Commodore.
Kelly Sumner později řekl:
„Všechno bylo špatně. Špatná cena, špatná specifikace, žádná podpora. CDTV vyšlo s Workbenchem 1.3, ovšem v té době už byl venku Workbench 2.04, čili operační systém byl takříkajíc zastaralý. Také se mohlo přidat víc paměti a floppy mohla být vestavěná.“
Mě nezbývá, než dát panu Sumnerovi za pravdu. CDTV by tak neaspirovala na konzolu bez her, ale na plnohodnotný nový počítač, ne jen poupravenou A500. A ještě něco bylo špatně – paradoxně jméno. CDTV totiž zpočátku nikomu nic neříkalo, proto se Commodore při premiéře v německu rozhodl, že bude přejmenováno na Amiga CDTV.
Commodore se snažil vlastně posléze zachránit co se dalo. Začaly práce na CDTV-II (nebo také CDTV-CR) s vestavěnou floppy, IDE řadičem, místo matrix displaye byl LCD, ROM byla 2.05 a RAM 2MB. Několik prototypů existuje dodnes, ale v prodeji nikdy nebyla. Začalo se totiž pracovat na Amiga CD32.
Výrobce: Commodore Amiga
Procesor: Motorola 68000/7,14Mhz
MMU: žádný
FPU: žádný
RAM: 1MB Chip
Kickstart: 1.3
ROM: 256K + 256K CDTV extended ROM
Chipset: ECS
Módy: 320×256 – 1280×512 (4096 barev pro Low-res, 16 barev Hi-res, 4 barvy SuperHi-res)
Rozšiřující sloty: 1x diagnostický slot, 1x DMA rozšiřující slot, 1x memory card, 1x FMV slot
HDD kontroler: žádný, pouze řadič pro CD-ROM
FDD: externí 880K
CD-ROM: singlespeed
Display: matrix – pouze na krátké informace
Zvuk: 4 kanály, 8-bit
Porty: serial, parallel, RGB, SVideo, RF, myš (ne standarní Amiga, PS/2), FDD, audio, MIDI In/Out, klávesnice
Speciálně: IR přijímač
Baterií zálohované hodiny: ne
Zajimavosti: existuje i bájný jednorožec – bílá Amiga CDTV s několika funkcemi navíc!